
Tavoitteena oli luoda pienen panimon uudelle tuotteelle huomiota herättävä ilme ja laajasti sosiaalisessa mediassa näkyvä kampanja. Panimoyhtiö Tuju on kilpailijoihin verrattuna melko tuntematon toimija, joten tavoitteena oli tavoittaa mahdollisimman paljon uusia suihkunraikkaita uutuusoluen ostajia hyvin rajoitetulla budjetilla.
Strategiana oli löytää samanlaiset brändiarvot omaava toinen toimija, jonka sosiaalisen median kanavilla saataisiin monin kymmenkertainen valtakunnallinen näkyvyys. Tässä tapauksessa yhteistyöhön löytyi oluesta kovasti kiinnostunut metalliyhtye Stam1na, jonka nössyttelemätön asenne oli suoraan linjassa Panimoyhtiö Tujun luovan ja tinkimättömän liiketoiminnan kanssa.
Luova ratkaisu löytyi lopulta pitkistä hiuksista, joiden mukana tuomia haasteita löytyi panimon työntekijöiltä ja yhtyeen jäseniltä. Lopulliseksi oluen nimeksi valikoitui Mosh & Go -hoitoale, joka helpottaisi hikisten keikkahiuksien pesua ja säästäisi turhaa vedenkäyttöä myös panimon pukuhuoneessa.
Kampanja lanseerattiin yhteisellä markkinointisuunnitelmalla Instagramissa Facebookissa keväällä 2022. Tiisausvaiheen saippuan tiputtelun jälkeen julkaisimme nostalgiseen tyyliin toteutetut Mosh & Go -videomainokset, joissa yhtyeen jäsenet esittelivät tuotteen ominaisuuksia ja kahden brändin yhdistymistä yhdeksi 2 in 1 -tuotteeksi.
Feed-postauksina toteutettuja videomainoksia tuki sarja pienempiä storyihin suunniteltuja humoristisia videomainoksia. Kampanjaa tuettiin oheistuotteilla, arvonnoilla ja syksyn huipennuksena huutokauppasimme hyväntekeväisyyteen kesän kiertueella olleen Mosh & Go-basson. Hyväntekeväisyyskohteena oli Suomen Punaisen Ristin Nuorten turvatalot.
- Stam1nan kosketinsoittaja Emil.
Laaja valtakunnallinen näkyvyys saavutettiin jo ensimmäisen videomainoksen julkaisun yhteydessä kun tavoitimme molempien brändien tileillä ennätykselliset tulokset. Suuriin kommentti- ja jakomääriin osallistui myös iso määrä suomalaisia julkisuuden henkilöitä.
Musiikkilehdistöt uutisoivat aiheesta isosti ja Radio Rockin iltapäivälähetys aloitettiin viraalisti kuuntelemalla mainos suorassa lähetyksessä. Kesällä Stam1nan keikoilla Mosh & go -paitaiset fanit huusivat usein kuorossa ”Mosh & Go” samalla kun laulaja kostutti kurkkuaan ennen encorea.
Panimoyhtiö Tujun vähittäismyynti kasvoi räjähdysmäisesti ja suurimmaksi haasteeksi koitui riittävien tuotantoerien valmistaminen. Markettimyynneissä hyllyt tyhjenivät parhaimmillaan tunnin kuluttua kauppiaan somepostauksesta.
Tavoitettavuutta täydensi ihmisten omat versiot mainoksista, joita toteutti oluen ja musiikin ystävien lisäksi myös julkisuuden hahmot, kuten Viikatteen laulaja Kaarle Viikate.
Mainosfilmien tekijöiden suurimmat tavoitteet oli saavutettu kun kampanjan edetessä Tommi Läntinen yltyi jakamaan tekijöiden henkilökohtaisten tilien sisältöjä.
- Keskiverto Stam1na-fani kesällä 2022.
- Stam1nan basisti Kaikka yleensä keikan jälkeen.
Sweet Karelia // lauri@sweetkarelia.fi
Panimoyhtiö Tuju // samu@panimotuju.fi